Tervetuloa ruotsinkieliseen nuorisoseuraliikkeen pariin!

Nuorisoseuraliike (ru. ungdomsföreningsrörelsen) on kulttuuri- ja nuorisotoimintaa järjestävä ruotsinkielinen järjestö. Liikkeen pariin kuuluu noin 270 paikallista yhdistystä, suunnilleen 250 seurantaloa ja suurin piirtein 50 000 henkilöjäsentä. Nuorisoseuraliikkeen keskusjärjestö on Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU rf.
Suomenruotsalainen nuorisoseuratoiminta sai alkunsa vuonna 1888, jolloin Johannes Klockars perusti maamme ensimmäisen suomenruotsalaisen nuorisoseuran, Malax UF:n, Maalahteen Pohjanmaalle. Nuorisoseuraliike on puoluepoliittisesti sitoutumaton.

Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU rf (su. Suomen ruotsinkielinen nuorisoliitto)

Finlands Svenska Ungdomsförbund (FSU) on nuorisoseuranliikkeen keskusjärjestö. FSU:n tärkein tehtävä on valvoa nuorisoseuranliikkeiden etuja sekä luoda puitteet toimivan nuorisoseuranliikkeen toiminnalle Suomessa. FSU:n toimintaan kuuluvat etujenvalvonta, tiedotus, palvelu ja neuvonta, pohjoismainen yhteistyö ja kansainvälinen toiminta sekä suurempien projektien toteutus. Jokavuotinen Barnteaterfestivalen (su. lastenteatterifestivaalit) ja laulukilpailu Melodi Grand Prix kuuluvat maineikkaimpiin FSU:n järjestämiin tapahtumiin.

FSU:n piirijärjestöt

FSU koostuu neljästä maakuntaliitosta: Uudellamaalla Nylands Svenska Ungdomsförbund (NSU), Pohjanmaalla Svenska Österbottens Ungdomsförbund (SÖU), Varsinais-Suomessa Åbolands Ungdomsförbund (ÅUF) ja Ahvenanmaalla Ålands Ungdomsförbund (ÅlUF). Maakuntaliittojen tehtävä on toimia paikallisseurojen kattojärjestöinä omissa maakunnissaan. Uudellamaalla toimii myös seitsemän paikallisliittoa, jotka koostuvat jonkun tietyn kunnan, tai erään maakunnan osan, seuroista. Pohjanmaalla toimii samalla periaatteella 8 ns rinkiä. FRIS – Finlandssvenskarnas Riksförbund i Sverige ( su. Suomenruotsalaisten kansallisjärjestö Ruotsissa) on FSU:n assosioitu jäsen.

Seurantalot

Seurantalo on jokaisen seuran sydän ja sen luonnollinen keskipiste. Suurin osa toiminnasta tapahtuu juuri täällä. Nuorisoseurat järjestävät paljon - pääosin vapaaehtoistyönä tehtyä - erittäin monipuolista ohjelmaa kaiken ikäisille jäsenilleen. Monet muut yhdistykset ja organisaatiot käyttävät myös nuorisoseurantaloja omaan toimintaansa. Tämän lisäksi yksityishenkilöt voivat järjestää taloilla esimerkiksi syntymäpäivä- ja hääjuhlia.

Harrastajateatteri

Maamme ruotsinkielisillä alueilla harrastelijateatteri on kasvanut ja kehittynyt pääosin nuorisoseuroissa. FSU (Finlands Svenska Ungdomsförbund rf) on suomenruotsalaisten harrastelijateattereiden keskusjärjestö. Noin 80 harrastelijateattereista 15 ovat kesäteattereita. Vuosittain teattereissa esitetään noin 600 näytöstä. Joka vuosi tuotannoissa nähdään suunnilleen 1200 lavaesiintyjää. Kaiken kaikkiaan tuotantoihin osallistuu tuhansia vapaaehtoisia. Yleisöä on vuosittain yli 100 000 henkeä. Lisää tietoa eri teattereista ja ajankohtaisista esityksistä saat sivuilta www.teater.fi